Real-ity!

Kontorets framtid och framtidens kontor

Under hösten skrevs ett intressant examensarbete på KTH med ovanstående titel. Och i tidningen läser vi dagligen rubriker som ”Så förändras kontoret efter Corona”, ”Fler jobbar hemifrån” och ”Dagens kontor är som ett dött disco”.

Aldrig någonsin har väl diskussionen om hur och var vi ska arbeta och kontorens framtid varit så livlig som under pandemiåret 2020 när alla kontorsarbetare plötsligt blev rekommenderade hemarbete, digitaliseringen tog ett kvantsprång framåt och allt fler upptäckte att arbete inte är en plats man går till utan något man gör.

Nyckelfrågor som kräver svar
För fastighetsbranschen innebär detta att ett antal nyckelfrågor måste ställas och också försöka besvaras: Vilken funktion ska kontoret fylla och hur ska ytorna utformas? Vad efterfrågar hyresgästerna i form av flexibilitet i hyreskontrakten? Vilken service förväntas hyresvärden erbjuda – antingen själv eller tillsammans med partners – för att erbjuda en komplett tjänst och inte bara fyra väggar, tak och golv?

Tvärsäkra uttalanden
Under året som gått har vi hört tvärsäkra uttalanden, till exempel från vd:ar i fastighetsbolag med mycket kontorsfastigheter, om att inget är förändrat, alla längtar tillbaka till kontoren och vill sitta i bilköer igen så snart de bara får.

Å andra sidan lika tvärsäkra uttalanden från till exempel småhusmäklare om att alla vill jobba hemifrån, prioriterar mer bostadsyta i kranskommuner och på landet, njuter av att slippa sätta sig i bilen och äntligen får ihop vardagspusslet.

Läs hela krönikan här!

Dela inlägget!

LinkedInFacebook
08–545 265 60 | info@realcompetence.se | Real Competence Svenska AB, Kungsgatan 35, 111 56 Stockholm