Real-ity!

Mötet med människor och att bygga långsiktiga relationer är det roligaste med mitt jobb!

Sofi har nyligen tillträtt som Chef för interimsverksamheten hos Real Competence. Hon har mer än tio års erfarenhet av bemanning, interim management och rekrytering i fastighets- och samhällsbyggnadssektorn från olika roller hos bland annat Fasticon och Boardtalk. Hon är 35 år, har man och två barn och bor i Mariefred.

Vad är roligast med ditt jobb som Chef interim?

Det roligaste är variationen – att ingen dag är den andra lik. Och att bygga långsiktiga relationer med både kunder och konsulter. Det som driver mig är att hjälpa kunderna att hitta rätt konsult och känslan när vi får till den rätta matchningen är oslagbar. Sedan är det en blandning mellan strategiska frågor och väldigt mycket hands-on som gör arbetet roligt.

Hur har inhyrning av konsulter i fastighetsbranschen förändrats under de senaste åren?

Marknaden har verkligen mognat under det dryga decennium som jag jobbat med konsulter och interim. Fler företag tar in konsulter vid föräldraledigheter, sjukskrivningar, arbetstoppar och under rekrytering. Det är också många fler som ser konsultrollen som attraktiv och aktivt väljer att kliva av fasta tjänster för att jobba som konsulter.

Vilken typ av konsulter är mest efterfrågade för närvarande?

Vi ser att efterfrågan på konsulter följer konjunkturen relativt väl – just nu är det mest fokus på kärnverksamheten. Förvaltning, uthyrning och specialistkompetens inom teknik, miljö och energi är hett just nu medan transaktion och bostadsbyggande till exempel är lite lugnare segment.

Vad ska jag som inhyrande chef tänka på för att få rätt konsult?

Tydlig kravprofil och bra, tät dialog med oss som konsultförmedlare är viktigt för att få rätt konsult på plats. En annan viktig del är att vara beslutsmässig. Ofta kan vi presentera tillgängliga konsulter redan samma dag eller inom några dagar och då gäller det att kunden är redo att träffa dem och snabbt fatta beslut innan konsulten hunnit tacka ja till något annat uppdrag. Att våga lita på att om vi får rätt information så kan vi med vår långa erfarenhet och vårt stora kontaktnät presentera bra personer väldigt snabbt.

Om jag är intresserad av att bli konsult – vad behöver jag ha för erfarenhet och personlighet för att få uppdrag?

Att du har bred erfarenhet eller en tydlig specialistkompetens underlättar vår införsäljning hos kunden. Att du som person är flexibel och prestigelös, beredd att gå in och göra det som behövs utifrån kundens situation här och nu är en förutsättning för att bli framgångsrik som konsult och få nya uppdrag. Ibland kan du behövas på en arbetsledande position och nästa gång kan uppdraget vara mer operativt.

Text: Sofi Resander – Chef Interim, Real Competence

Dela inlägget!

LinkedInFacebook
08–545 265 60 | info@realcompetence.se | Real Competence Svenska AB, Kungsgatan 35, 111 56 Stockholm